W czym tkwi sekret dobrego logo? tło

W czym tkwi sekret dobrego logo?

Logo to podstawa w tworzeniu wizerunku firmy. Większość szanujących się firm posiada logo, jednak nie każdy posiada dobre logo. W czym więc tkwi sekret dobrego logo? Prostota i oryginalność, to podstawowe czynniki odpowiadające za jego sukces. Dobre logo powinno mówić jak najwięcej o marce, a przede wszystkim być  łatwe do zapamiętania. Na wyjątkowe logo składa się również estetyka, czytelność i uniwersalność, bo projekt musi wyglądać dobrze na wielu różnych mediach.

Oryginalność to kluczowa cecha, która sprawia, że z łatwością zapamiętujemy logo. 80% informacji, jakie odbieramy odbywa się za pomocą zmysłu wzroku, co za tym idzie kojarzymy marki poprzez obraz. Przyjrzyjmy się zatem bliżej światowym znakom graficznym i ich kultowości.

Bank PKO

Opinie na jego temat są skrajne, jednak nikt nie może zarzucić kultowej “Skarbonce” unikalności. Logotyp nazywany jest potocznie “Śliwką”, z racji nazwiska jego autora Karola Śliwki. Siła znaku tkwi w jego historii, która sięga lat 60. Projekt znaku spodobał się samej dyrekcji banku, jednak ze względu na brak aprobaty ze strony… sprzątaczki biurowej znak odrzucono. W 1968 roku autor wykonał plakat ze skarbonką, na którym promowano październik miesiącem oszczędności. Po tym, jak plakat otrzymał złoty medal na Biennale Plakatu w Katowicach, stał się znakiem banku. W 2011 roku z racji modernizacji skostniałego wizerunku firmy zmian dokonano również w logo banku. Niebiesko-pomarańczową kolorystykę zamieniono na czerwień i granat przechodzący w czerń. Dzięki temu logo zyskało akcent polskości i stało się bardziej poważne. Dodatkowo znak zyskał nową, autorską czcionkę.

PKN Orlen

7 września 1999 roku formalnie utworzono Polski Koncern Naftowy S.A., a 3 kwietnia 2000 roku nadzwyczajne walne zgromadzenie podjęło uchwałę o przyjęciu przez Polski Koncern Naftowy nazwy handlowej Orlen.

Nazwa Orlen nie jest przypadkowa. Dążono, aby marka wzbudzała konkretne skojarzenia, jak jakość, siła, energia, a przy tym nawiązywała do polskiego pochodzenia firmy. W rezultacie z dwóch słów Orzeł i Energia powstała nazwa ORLEN. Kolejnym etapem w budowie wizerunku było stworzenie znaku firmowego, który w swym wyglądzie współgrałby z nazwą. Zwycięzcą w konkursie na symbol firmy została powszechnie nam znana głowa orła autorstwa Henryka Chylińskiego. W późniejszym czasie sygnet wzbogacono o nazwę.

Choć marka Orlen istnieje na rynku stosunkowo krótko, w porównaniu chociażby do Banku Polskiego, to na trwałe wpisała się do społecznej świadomości.

Pisząc o znanych dobrych logach warto wspomnieć o zagranicznych, zasługujących na pochwałę.

FedEx

Międzynarodowa firma kurierska w genialny, a zarazem prosty sposób oddała charakter swojej branży. Dzięki opracowanemu na nowo logo i skróceniu nazwy (pełna nazwa „Federal Express”) powstała kultowa marka. Przestrzeń negatywna w nazwie „FedEx” utworzyła strzałkę, która wzbudza właściwe skojarzenia o marce, jak szybkość dostarczenia przesyłki czy innowacyjność. Dzięki skróconej nazwie i ciekawemu układowi liter skuteczniej trafia do grupy docelowej.

Gillette

Marka maszynek do golenia i kosmetyków ograła logotyp prostym zabiegiem. Ukryty symbol w postaci lekko ściętych liter “G” oraz “i” doskonale podkreśla ostrość i precyzję produktów marki Gillette. Prosty zabieg, a tak wiele mówi.

OPERA Saint-Étienne

Nowoczesna opera w Saint-Étienne we Francji w 2015 roku doczekała się nowego logotypu. Ta wizualna zagadka, pełna uroku i inteligencji idealnie oddaje charakter obiektu. Koncepcja wywodzi się z układu budynku opery, nawiązując do niego poprzez literę “O”. Dolna część litery symbolizuje kształt dachu budynku opery, zaś część górna wpisuje się w formę wewnętrzną widowni. Dodatkowo, kształt “O” przywodzi na myśl otwarte usta śpiewające operową arię, a także służy do wyrażania różnych emocji. Dzięki swojej formie logotyp doskonale sprawdza się zarówno na poważnych, jak i zabawnych materiałach promocyjnych.

Podsumowując, tworzenie logo to skomplikowany proces, który wymaga umiejętności syntezy. Pamiętajmy, im prostsze logo tym łatwiej je zapamiętać. Większość kultowych znaków jak McDonalds, CocaCola, Nike, IBM i wiele innych są proste i przez to bardziej rozpoznawalne. Dobre logo, cierpliwość i zaangażowanie to droga w budowaniu silnej i ponadczasowej marki. Znając zasady tworzenia logo zwiększamy swoje szanse na opracowanie dobrego logo, ale pamiętajmy, że nie zawsze musimy się ich kurczowo trzymać. Jednak żeby móc pozwolić sobie na łamanie zasad trzeba je najpierw dobrze poznać.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano